Marketing treści wciąż plasuje się w czołówce najefektywniejszych działań na promocję firmy i pozyskanie nowych klientów. Przedstawiamy garść liczb dostępnych w ramach badania przeprowadzonego przez portal Statista, z którego wnioskujemy o nowych trendach i nadchodzących zmianach w tej dziedzinie. Sprawdźcie sami!
Obecnie przed marketingiem treści stoi wiele wyzwań, a na sukcesy z ich podjęcia będziemy musieli jeszcze chwilę poczekać. Mówi się, że obecnie content marketing wchodzi w fazę dojrzałą, co oznacza zwrot ku działaniom długodystansowym, przynoszącym w konsekwencji lepsze efekty, niż tradycyjna reklama. O jakich działaniach mowa i z czym obecnie mierzą się marketerzy/marketerki sprzedający treścią? Sprawdziliśmy!
Treści wyznacznikiem skuteczności
Z badania przeprowadzonego przez portal Statista The International Content Marketing Trend Study 2021 wynika, że ponad połowa firm chciałaby poprawić planowanie w zakresie marketingu treści. Odpowiednie planowanie to połowa sukcesu, zatem wydaje się, że kolejne lata wniosą do marketingu treści więcej przemyślanych działań.
Niewiele mniej niż połowa (49%) firm życzyłaby sobie lepszych pomysłów w działaniach nad content marketingiem. Niektórzy (46%) wybierali również chęć usprawnienia procesów i więcej czasu na wprowadzanie pomysłów w życie (50%). O ile na czas nie zawsze mamy wpływ, to na nasz system planowania już owszem, a lepsze pomysły z pewnością przyczyniają się do zachowania ciągłości w skutecznej promocji.
Jeśli chodzi o cele marketingu treści, respondenci wskazywali wzmocnienie pozycji własnej marki (85%), czy pozyskiwanie klientów (77%). Jedynie połowa firm wykorzystuje content do wzmocnienia więzi z aktualnymi klientami. To ciekawe, ponieważ treści mają wielką moc w osiąganiu takich celów, jak budowanie pozycji eksperta własnej marki w oczach klientów, czy nawiązywanie z nimi trwałych relacji biznesowych.
Marketing treści – z czego najczęściej korzystają marketerzy?
Tematy, które najczęściej poruszają marketerzy w ramach contentu to przede wszystkim nowości i trendy w branży (78%) oraz tworzenie newsletterów (63%). Natomiast 69% respondentów dostarcza indywidualnie dostosowane informacje, które mają szansę zainteresować potencjalnych klientów.
Warto również wspomnieć o wykorzystywanych formach marketingu treści. W pierwszej kolejności króluje – co nas nie dziwi – tekst (74%), natomiast tuż za nim plasuje się grafika (67%) oraz video i obraz (65%). Co ciekawe, firmy B2B częściej niż B2C prowadzą też ankiety.
Niezwykle ważna jest również komunikacja swoich usług i wybór odpowiednich kanałów. Sektor B2B polega bardzo silnie na swojej stronie internetowej, a także kanałach w social media. Jedynie 58% respondentów wskazało blog firmowy, a 51% landing page. Nikogo chyba nie zdziwi, że prawie ¾ badanych chciałoby w przyszłości wykorzystywać więcej filmów video, a także infografik, czy ankiet. To ważny wniosek, ponieważ widać, że rośnie świadomość przedstawiania treści opartych na twardych danych.
Marketing treści a portale społecznościowe
Kanały social media odgrywają w naszym życiu ważną rolę, dlatego od kilku lat są właściwie sercem skutecznych strategii marketingowych. Dane z raportu wskazują, że wśród social media najwyżej plasuje się LinkedIn (74%) na jednej linii z Facebookiem (74%). Tuż za nimi przedstawia się Twitter (71%). Nieco ponad połowa firm korzysta z YouTube (56%) i Instagrama (51%).
W wynikach częstotliwości publikacji najwięcej firm B2B wskazywało na publikację kilka razy w tygodniu (39%). Jednak 30% deklarowało rzadziej niż raz w tygodniu. Jedynie 19% respondentów publikuje codziennie, a 11% raz w tygodniu.
Miara wyznacznikiem sukcesu
Bardzo ciekawe dane można zaobserwować w kwestii mierzenia wyników działań związanych z marketingiem treści. Ok. połowa firm śledzi KPI content marketingowe co miesiąc, 23% wykonuje również przeglądu kwartalnego, a 18% nie robi tego wcale! Najczęściej badanych wskaźnikiem jest oczywiście pozyskanie nowych klientów (84%). Jednak firmy zwracają również uwagę na odsetek utrzymanych klientów (69%), czy zwiększenie rozpoznawalności marki (65%).
Autorzy raportu wskazują też, że firmy oceniają skuteczność prowadzonego marketingu treści poprzez zliczanie liczby nowych zapisów na newsletter (53%) oraz innych whitepaperów (52%). Ważne jest to, że ok. 8/10 firm przynajmniej raz w roku dostosowuje swoją strategię content marketingu.
Tworzenie i dystrybucja treści
Co ciekawe, powyższe dane wskazują, że marketing treści jest bardzo poważnie traktowany przez firmy. Jednak respondenci wskazali, że według nich, w sektorze B2B istnieją mniejsze szanse na stworzenie oddzielnego działu marketingu treści. Jedynie 30% z przebadanych firm ma osobny dział CM.
Jaki content najbardziej się opłaca? Respondenci wskazują przede wszystkim na personalizację treści (84%). Dodatkowo uważają, że ważna jest automatyzacja (69%), czy video na żywo (67%). Aż 62% wskazuje również na influencer marketing.
Jakie są najbliższe trendy?
Wszystko wskazuje na to, że najbliższe lata przyniosą jeszcze większy wzrost znaczenia content marketingu w świecie reklamy. Respondenci zaliczyli do wyzwań zwiększenie świadomości marki na temat content marketingu w firmie, ograniczone zasoby, konsekwentne dostarczanie treści i ich zróżnicowanie. Nie bez wątpienia twórcy będą stawać przed szukaniem sposobów na poprawę jakości treści i ich jeszcze większą personalizację w stronę potencjalnych klientów.
Co najważniejsze, aż 65% ankietowanych firm uważa, że wysokiej jakości treści to w dłuższej perspektywie oszczędność w porównaniu z tradycyjną reklamą w sieci. Ciekawym trendem na przyszłość może okazać się ekologiczny marketing treści. Odpowiada on na rosnące zapotrzebowanie świadomego użytkowania Internetu w dobie kryzysu klimatycznego. Eko marketing treści stawia przede wszystkim na recyklingowanie istniejących tekstów, a także tworzenie artykułów evergreen, które będą uniwersalne.
Marketing treści – co dalej?
Jedno jest pewne – aby skutecznie pozyskiwać nowych klientów i zatrzymać istniejących, należy tworzyć wciąż aktualny content. Powinien też dpowiadać na zmieniające się potrzeby odbiorców w sieci. Dojrzały marketing treści to taki, który jest tworzony w świadomie w oparciu o aktualne trendy, wiedzę z zakresu marketingu, a także pozyskane dane z procesu analizy swoich klientów. Content marketing to również świetna okazja do promocji dla małych firm, które chcą pokazać się w sieci. Warto!