Dobre teksty SEO to podstawa skutecznej optymalizacji. Jak pisać teksty pod SEO, aby Twoi odbiorcy chcieli je czytać? W tym artykule przedstawiamy, z czego składa się tekst SEO i jak dobrze go napisać, aby SięSprzedał!
Obecnie dobra treść to nie wszystko. Aby przynosiła realną wartość w promocji Twojej działalności, powinna być odpowiednio zoptymalizowana i zredagowana pod kątem SEO. W przeciwnym razie z pewnością garstka osób w ogóle dotrze do Twojego tekstu. Pamiętaj, że treści to ważna część komunikacji i promocji firmy, a odpowiednio zoptymalizowane pozwalają na osiągnięcie niebywałych wyników sprzedażowych. Jak pisać teksty pod SEO, by były skuteczne? Podpowiadamy!
Treści SEO
Tworzenie odpowiednio zoptymalizowanych treści i zredagowanych pod względem wytycznych SEO pozwala przede wszystkim na poprawę widoczności strony na listach wyszukiwania. Dzięki wyższej pozycji w Google Twoi potencjalni klienci szybciej i łatwiej trafią na Twoją stronę. Co więcej, będą to prawdopodobnie osoby zainteresowane zakupem Twojego produktu lub usługi, ponieważ treść, która została opublikowana na Twojej stronie, odpowiada na ich zapytanie. Jak zatem wymarzyć sobie lepszych klientów?
Audyt SEO to podstawa
Teksty SEO to środki do celu, które mają za zadanie odpowiadać na zapytania potencjalnych klientów. Oznacza to, że muszą nie tylko w sposób ciekawy odpowiadać na dane zagadnienie, ale również zawierać odpowiednie frazy kluczowe. Ich dobór to bardzo ważny etap tworzenia treści SEO. Dzięki dobrze wybranym frazom możesz zdobyć znaczną przewagę nad konkurencją.
Dobór skutecznych fraz kluczowych wynika z dobrze przygotowanego audytu SEO. Jest to kompleksowy dobór fraz oraz opis strategii związanej z pozycjonowaniem danej marki. Przygotowanie takiego audytu najlepiej zlecić specjaliście, ponieważ wymaga on analizy dużej ilości danych i doświadczenia w branży. Audyt powinien obejmować SEO dla całej strony, podstron i dla poszczególnych artykułów. Oczywiście można przygotować taki audyt w oparciu o znane narzędzia, takie jak SemStorm czy Senuto, ale bez wiedzy z zakresu SEO, nie będą one dawać tak dobrych efektów.
Jak pisać teksty pod SEO – temat
Niezwykle ważną kwestią związaną też z doborem fraz kluczowych jest wybór tematu artykułu. Powinien on odpowiadać na zapytanie użytkownika wyszukiwarki, ale jednocześnie zainteresować czytelnika, aby otworzył link z tekstem. Ważne jest jednak, aby tworzyć ciekawe treści, a nie clickbaitowe, ponieważ najnowsze wytyczne SEO stawiają przede wszystkim na jakość publikowanych artykułów. Dobór tematu może odbyć się poprzez analizę poczytnych tematów na Twojej stronie lub pytanie i słuchanie Twoich odbiorców. Z takich rozmów możesz dowiedzieć się, jak pisać teksty na stronę internetową, które na pewno zainteresują Twoich odbiorców.
Struktura nagłówków
Nagłówki to jeden z najważniejszych elementów dobrze przygotowanych treści SEO. Dlaczego? Ponieważ to właśnie one stanowią szkielet publikowanych tekstów i pozwalają łatwo nawigować po nim czytelnika. Skuteczne nagłówki powinny nie tylko zawierać frazy kluczowe, ale również w zwięzły sposób poruszać najważniejsze zagadnienia w artykule. Pamiętaj, że nagłówki wymagają odpowiedniego oznaczenia H1 i kolejno H2, H3, H4… Dzięki temu roboty Google mogą je zauważyć!
Spis treści
Ostatnio jedno z największych odkryć treści SEO. Spis treści umieszczony na początku tekstu pod leadem, nad wstępem, pozwala czytelnikowi określić, czy znajdzie w tekście to, co go interesuje. Składa się z nagłówków artykułu. Dodanie bezpośrednich odnośników do fragmentu w tekście, które pozwalają na przeniesienie czytelnika prosto do miejsca na stronie, w którym znajduje się dany nagłówek, sprawiają, że czytelnik może od razu przejść do ważnych dla niego treści. Dzięki temu wzrasta szansa na to, że ta osoba ponownie wróci na Twoją stronę, jeśli znajdzie na niej szybko odpowiedź na swoje pytanie.
Lead
To jeden z najważniejszych elementów tekstu SEO. Lead powinien składać się 2-3 zdań. Wiele źródeł podaje sztywne wytyczne dot. długości (np. 25 słów lub 200-400 zzs), jednak nie jest to wyznacznik. Jak pisać teksty pod SEO z dobrym leadem? Pierwsze zdanie powinno zainteresować czytelnika na tyle, by chciał dalej czytać tekst, natomiast drugie powinno prezentować najważniejszą myśl artykułu. Trzecie zdanie to call to action, czyli zachęcenie do przeczytania artykułu. I volia – gotowe!
Meta dane
Optymalizacja tekstu pod SEO to również przygotowanie metaznaczników wyświetlanych w wynikach wyszukiwania, czyli title i description. To one pozwalają wskazać czytelnikowi, czy znajdzie odpowiedź na swoje zapytanie w artykule. Dzięki tym znacznikom roboty Google lepiej czytają tekst umieszczony na stronie. Tytuł to jeden z czynników rankingowych, więc powinien zawierać słowa kluczowe. Opis natomiast ma często charakter marketingowy i zachęca do kliknięcia link.
Obrazki i infografika z atrybutami alt
Podrasuj treści grafiką. Będą wtedy ciekawsze i bardziej czytelne dla odbiorcy. Dodatkowo zdjęcia pomagają pozyskać użytkowników z Google Grafika. Aby tak się stało, konieczne jest wprowadzenie atrybutu „alt”, który opisuje robotom wyszukiwarki, co znajduje się na obrazie. Można tutaj też dodać frazy kluczowe, które odpowiadają na tematykę grafiki.
Krótkie akapity
Ta uwaga odnosi się do parametru czytelności tekstu. Krótkie akapity pozwalają uzyskać konkretną odpowiedź na zadane pytanie, dzięki czemu czytelnik dostaje to, czego chciał po wejściu na Twoją stronę. Dbaj o skracanie dystansu w komunikacji z klientem, stosując zdania podrzędnie złożone. Dzięki temu tekst będzie się czytał przyjemniej i szybciej.
Listy punktowane
Umieszczanie elementów wyróżniających w tekście pozwala łatwiej przyciągnąć uwagę czytelnika. Doskonale sprawdzą się w tym przypadku listy punktowane, które rzucają się w oczy i pozwalają lepiej zapamiętać to, co zostało wymienione. Lepiej wystrzegać się wyliczenia po przecinku, ponieważ taka forma jest mało czytelna i nie przyciąga uwagi czytelnika.
Wyróżnienia w tekście
Skoro o wyróżnieniach mowa, Twój tekst powinien w jak najciekawszy sposób przedstawiać temat, który poruszasz. Stosuj zatem pogrubienia, które pozwolą Ci na wyróżnienie w tekście najważniejszych dla czytelnika informacji. Staraj się też używać pochyleń lub podkreśleń. Kursywą możesz napisać np. tytuły, które przywołujesz w tekście, a podkreślić możesz produkty czy marki, na które warto zwrócić uwagę.
Najważniejsze jest to, aby Twoje wyróżnienia były konsekwentne. Dzięki nim możesz zwrócić uwagę na najważniejsze treści w artykule, dzięki czemu czytelnik nie będzie musiał czytać całego tekstu, a jedynie przeskanuje go wzrokiem, by poznać najważniejsze informacje. Na początek przyjmij zasadę, że pogrubiasz najważniejszą informację w każdym akapicie, która odpowiada na problem poruszany w nagłówku.
Merytoryczne treści
Czasy, w których teksty uzyskiwały wyższe pozycje w wyszukiwaniach dzięki jak największemu zagęszczeniu słów kluczowych w tekście, już dawno minęły. Wyszukiwarka Google bazująca na sztucznej inteligencji podsuwa czytelnikowi wyżej te treści, które przekazują więcej informacji i są przygotowane w sposób rzetelny oraz merytoryczny. Jak piać teksty pod SEO merytorycznie?
- Umieszczaj w tekście tylko sprawdzone i zaktualizowane informacje.
- Staraj się przedstawić temat w jak najciekawszy sposób dla czytelnika.
- Przekaż informacje w każdym zdaniu.
- Pisz konkretnie.
- Recyklinguj swoje treści.
Pisząc teksty, pamiętaj o tym, aby szanować czas swoich odbiorców. Ty zapewne nie chcesz tracić czasu na czytanie czegoś, co jest napisane nieciekawie i niemerytorycznie, prawda? Twoi czytelnicy też chcą czytać dobre teksty, dlatego pisz je dla nich jak najlepiej!
Dobre treści SEO – co dają?
Dobrze zoptymalizowane treści i odpowiednio przygotowane pod kątem redakcyjnym zwiększają sprzedaż kilkukrotnie. Dlaczego? Dzięki treściom SEO możesz pojawić się jeszcze wyżej w wynikach wyszukiwania, dzięki czemu na Twoją stronę wejdzie więcej osób, które mogą okazać się Twoimi potencjalnymi klientami. Jak pisać teksty pod SEO, żeby ludzie chcieli czytać? Stosuj się do powyższych rad i pisz jak najlepiej. Treści SEO można przecież napisać samodzielnie! Choć nie ukrywamy, że lepiej zlecić ich wykonanie specjalistom, którzy wiedzą, jak SięOpisać. 😉