Internet to narzędzie, które zrewolucjonizowało świat. Dosłownie, ponieważ według danych Greenpeace cały internet generuje rocznie blisko 830 000 000 ton CO2, co odpowiada 2% całej światowej emisji. W artykule przedstawiamy, jak odpowiada na to eko marketing treści i co zrobić, aby tworzyć teksty przyjazne dla wyszukiwarek i środowiska.
Nowe technologie dają nam nieograniczone możliwości związane z rozwojem i poszerzaniem swojej wiedzy. Kto z nas nie pyta Wujka Google o wszystko, co go interesuje? A już jedno wyszukanie hasła w wyszukiwarce generuje przeciętnie 7g dwutlenku węgla. Wysłanie maila to natomiast 4g CO2. Dodatkowo z załącznikiem wartość ta wzrasta do 50g. Miłośnicy netflixowych seriali powinni wiedzieć, że obejrzenie jednego odcinka to mniej więcej tyle prądu pobranego przez serwer, co gotowaniu wodę na herbatę.
“Grosz do grosza…”
Liczby te mogą się wydawać niewielkie, jednak po zsumowaniu dają naprawdę konkretny efekt. W 2018 roku Facebook wyemitował do atmosfery ok. 720 000 ton dwutlenku węgla. Według danych Greenpeace cały internet generuje rocznie blisko 830 000 000 ton CO2, co odpowiada 2% całej światowej emisji. Z tego ⅖ to ruch spowodowany przez Google. Sfera cyfrowa wpływa na środowisko zatem tak samo, jak przemysł lotniczy, a może nawet bardziej.
W odpowiedzi na powyższe dane powstał trend eko marketingu (inaczej: green marketing). Są to działania marketingowe, w których jednocześnie propaguje się postawy i zachowania uwzględniające ochronę środowiska naturalnego. Eko marketing może przyjąć bardzo różne formy, dotyczące działań proekologicznych ze strony klienta oraz producenta. Dla nas najważniejsza pozostaje idea ekologicznego marketingu treści. Czy można tworzyć teksty sprzedażowe, uwzględniając ochronę środowiska? Okazuje się, że tak!
Eko-content – co to jest?
Eko marketing treści opiera się na działaniach ponownego wykorzystania (recykling treści) i tworzenia uniwersalnych tekstów, które będą dłużej aktualne w sieci dla czytelników. Dodatkowo tworzenie treści w duchu eko friendly zakłada polepszenie jakości publikowanych tekstów, a także ich lepszą optymalizację względem SEO.
Opiera się to na założeniu, że treści lepszej jakości będą dłużej służyć odbiorcom, a efekty ich wykorzystania będą wyższe, dzięki czemu maksymalnie wykorzystamy ich potencjał. Takie działania nie tylko wpływają lepiej na środowisko, ale również na optymalizację, co przekłada się na zwiększenie możliwości pozyskania potencjalnych klientów. Jednym słowem, ekologiczny marketing treści sprzedaje lepiej!
Jak działa recykling treści?
Recykling treści polega na ponownym wykorzystaniu już istniejących tekstów. Takie treści można poprawić pod kątem merytorycznym, wprowadzając aktualne informacje, a także przedstawić temat w nieco innym świetle. Dodatkowo istnieje możliwość ponownej optymalizacji SEO poprzez bardziej precyzyjne umieszczenie fraz kluczowych lub ich zagęszczenie. Dzięki fuzji przeszłości i przyszłości masz szansę trafienia do nowych odbiorców.
Warto wspomnieć, że recykling treści nie ma nic wspólnego ze zjawiskiem duplicate content. Powielanie identycznych treści spotyka się z surowymi karami ze strony Google, czyli obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania. Powrót na wyższe miejsca w rankingu może się okazać bardzo trudny, a czasami nawet niemożliwy.
Recykling treści – zalety
Pamiętaj, że recykling treści to nie są działania „dla idei”. Takie praktyki pozwalają przede wszystkim na uzyskanie lepszego efektu promocji Twoich treści. Niesie to ze sobą wiele korzyści, do których należy:
- wzmocnienie pozycji strony w wyszukiwarce (Google ceni treści, które są na bieżąco aktualizowane),
- dotarcie do nowych potencjalnych klientów,
- wsparcie SEO strony internetowej,
- oszczędność czasu i finansów (brak konieczności tworzenia nowych treści),
- wykorzystanie potencjału treści z najlepszym zasięgiem,
- tworzenie tekstów evergreen bez konieczności częstego aktualizowania,
- faktyczne zainteresowanie odbiorcy poprzez ciągłe doskonalenie treści.
Regularny recykling treści pozwala też na zbieranie danych dotyczących tego, co podoba się Twoim odbiorcom, pozwalając na tworzenie treści w taki sposób, aby jak najlepiej spełniały ich oczekiwania.
A jak się ma do tego SEO?
Przy redystrybucji treści mogłoby się wydawać, że wpływ na SEO nie będzie znaczący, a nawet negatywny. Jednak sprawa ma się inaczej – roboty Google wciąż są doskonalone ze względu na używanie uczenia maszynowego, co sprawia, że wytyczne, pod które należy tworzyć treści, zmieniają się co jakiś czas. Ważne jest jednak, że wyszukiwarki stawiają na jakość treści, dlatego teksty, które będą poruszać jak najwięcej informacji i jednocześnie merytorycznie omawiać zagadnienia – będą miały większą szansę na pojawienie się wyżej w wyszukiwaniach.
Kolejna sprawa to kwestia czytelności. Roboty Google już raz sczytały Twoją treść, dzięki czemu mają już informacje na jej temat. Aktualizacja tekstu sprawi, że maszyny ponownie powrócą do tekstu, ale już z większą efektywnością. Treść nie będzie musiała przechodzić całego procesu zbierania danych od momentu opublikowania na stronie.
Przy optymalizacji pod kątem SEO należy zadbać nie tylko o słowa kluczowe. Ważna jest również odpowiednia struktura i układ treści, a także atrybuty alt obrazków czy linki zewnętrzne i wewnętrzne. To również umożliwia budowanie sieci linków pomiędzy formami treści na różnych platformach.
Jak recyklingować swoje treści?
Na początku przeanalizuj swojego bloga i SM, a także inne treści, które tworzysz na potrzeby swojej promocji. Wykorzystaj też dostępne narzędzia Google do sprawdzenia, jaki rodzaj treści wywołuje u Twoich odbiorców największe zainteresowanie i staraj się jak najwięcej contentu dopasować do takiego stylu. Jak poprawić swoje treści, aby dawały lepsze efekty? Podpowiadamy:
- podrasuj wpisy, uzupełniając je o grafiki, tabele z danymi czy nowoczesne infografiki – ciekawe materiały wizualne możesz wrzucić na Pinterest, ale też na swoje kanały SM,
- zmień format – jeśli chcesz odświeżyć temat wcześniej poruszany na blogu, zaktualizuj swój wpis, ale również stwórz dodatkowo podcast lub webinar o tym temacie, aby trafić do jak największego grona odbiorców,
- stwórz mniejsze fragmenty – merytoryczne i wyczerpujące treści są bardzo ważne, ale pamiętaj, że nie powinny być zbyt długie; niektóre informacje lepiej przekazywać w krótszych fragmentach,
- aktualizuj treści – jeśli w prezentowanych przez Ciebie wpisach, które nawiązują tematycznie do aktualnych wydarzeń branżowych, gospodarczych czy naukowych – zaktualizuj artykuł o te informacje. Efekty gwarantowane!
Jeśli jesteś dopiero na początku swojej drogi z content marketingiem, już teraz pomyśl o tym, jak możesz tworzyć teksty lepsze pod względem ekologicznym. Postaw na artykuły evergreen, które będą uniwersalne pod względem tematycznym, ale też ponadczasowe. Nie zapomnij jednak o różnorodności!
Co ja mogę zrobić, czyli jak rozsądnie korzystać z internetu?
Internet to globalna sieć, z której codziennie korzysta miliony ludzi na całym świecie. Działania trendów ekologicznych w marketingu są ważne i warto je wspierać, jednak musimy też razem dbać o to, aby świadomie korzystać z internetu. Oto niektóre praktyki, które pozwolą na wykonanie małych porządków:
- usuń SPAM ze skrzynek pocztowych i posegreguj przepełnione e-maile,
- pozbądź się zbędnych plików z chmury i zachęć do tego inne osoby w zespole,
- nie twórz grupowych wiadomości e-mail, zwłaszcza z załącznikami – być może nie wszyscy w DW muszą przeczytać Twoją wiadomość,
- pisz potrzebne wiadomości, które przekazują jak najwięcej informacji.
Znajdź też czas w ciągu dnia, w którym nie korzystasz ze smartfona, laptopa, czy nie oglądasz telewizji. Odpocznie nie tylko planeta, ale też i Twoja głowa.